MdV, de VVD-fractie is, als er bestaande afspraken in het gedrang dreigen te komen of Nederlandse banen op de tocht komen te staan, altijd en op ieder moment van de dag bereid een debat te voeren over KLM. Zie het debat wat we nog geen twee weken geleden op deze plek voerden. De garanties dat KLM zelfstandig kan groeien met behoud van de werkgelegenheid in Nederland lijken ook vandaag nog recht overeind te staan. En wij zullen daar zeer alert op blijven.
Wij gaan echter niet in dit huis de nieuwe strategie voor een beursgenoteerd bedrijf inhoudelijk beoordelen. Air France-KLM moet het kostenniveau omlaag brengen en het is aan het bedrijf zelf hoe dat concreet wordt vormgegeven. Vooral niet aan de politiek.
Dit debat is wat mij betreft dan ook op dit moment niet nodig en ik hou het dus kort.
Wat wij hier wel kunnen doen en wat de VVD betreft ook meer moeten doen is als Nederland geen wetten en regels maken die Air France-KLM vooral benadelen. Ik denk hierbij aan de vliegtaks van het CDA, allerlei duurzaamheidsvoorschriften en groeibeperkingen van D66 en de PvdA en het verbod op binnenlandse vluchten van GroenLinks Het klinkt vast goed op papier, maar het kost het bedrijf vooral heel veel geld, terwijl Schiphol wereldwijd gezien al buitengewoon hoog scoort – en terecht – bij het beperken van de milieu- en geluidsoverlast. Laten de ollega’s voortaan echt twee keer nadenken bij het doen van dergelijke voorstellen. Zo kunnen we Air France-KLM namelijk veel beter helpen dan door nadien op deze plek krokodillentranen te plengen.
En voor de rest is het bedrijf nu echt zelf aan zet.
Dank u wel.